Mi a marketing?

A marketingnek sok meghatározása van. A market szó piacot jelent, ahol a vevő és az eladó találkozik annak érdekében, hogy a vevő szükségletei, igényei kielégítésre kerüljenek.

A rövid meghatározás szerint, a marketing egy piac orientált szemléletmód.

Tágabb értelemben, olyan üzleti, vállalati stratégia, amely

  • elemzi a piacot a külső-belső kapcsolatokra, a vevők, felhasználók igényeinek feltárására,
  • különböző értékesítést elősegítő módszereket és eszközöket alkalmaz, amelyek segítségével megismerteti a vevőkkel az eladni kívánt terméket,
  • kialakítja a piaci pozíciót, az árakat, megszervezi az értékesítést és ösztönzi, befolyásolja a vásárlókat.
  • ehhez tervet készít.
  • olyan szemléletmód, ami a vevőt helyezi a középpontba.

A marketing kombinálja a különböző társadalomtudományi ismereteket, mint a pszichológia, a közgazdaságtan, a szociológia, az antropológia, a vezetés tudomány és kíván némi statisztikai ismereteket is.

Tehát kijelenthetjük, hogy a marketing nem = a reklámmal, mint ahogy ez sok ember fejében él. A reklám egy kis része a marketingnek. Sokan nem szeretnek vele foglalkozni, mert úgy tartják, hogy az emberek manipulálására találták ki. Ez részben igaz is. De! Senki nem fog olyan terméket megvásárolni, ami ne fedné le valamilyen szükségletét vagy igényét. Az, hogy ezt hogyan csomagolod és milyen formában teszed ki a piacra, már marketing tervezés kérdése.

Az egész marketing onnan indul tehát, hogy tisztában legyünk az emberi szükségletekkel és igényekkel, amelyek nem ugyanazok.

Szükséglet:

Valamilyen alapvető elégedettség hiányát fejezi ki.

Igény:

Vágy egyfajta szükséglet kielégítésére.

Kereslet:

Különleges termék iránti igény, ami mögött vásárlási hajlandóság és akarat áll.

Szükségletünk nem sok van. Itt figyelembe lehet venni Abraham Maslow szükségletek piramisát. Egy szükséglet kielégítésére azonban már több igény felmerülhet.

Az élelem lehet a hamburger, míg más kultúrában ezt másképpen oldják meg. Egy vegetáriánus nem fog marhát enni.

A biztonság (szükséglet) megjelenhet abban az igényben, hogy nekem Volvóra lenne szükségem, mert az nagyon biztonságos (igény), de nem biztos, hogy rendelkezem a megfelelő vásárlóerővel, azaz pénzzel, hogy ezt ki tudjam elégíteni (kereslet).

Az emberi igényeket alakítja a külső környezet, a társadalom, az iskolák, a kutatók (egy ideig a tojás az ősellenség volt, most superfood), a szülők, az egyházak…

A kereslet megint sokrétű lehet, de fontos összetevője, a fizetőképesség. Az igény tehát akkor válik keresletté, ha amögött megjelenik a vásárlóerő.

Tehát a marketing tervezésnél majd ezért lesz fontos a megfelelő pozícionálás és piaci szegmentáció: kinek, mit akarok eladni.

 

Ez segíti majd az árképzést és meghatározza azokat a kommunikációs módszereket, eszközöket, amelyek segítségével eljuttatom a termékemről az információt a vevőkhöz. A hogyan adjam el kérdésre is választ ad: milyen szükségletet, igényt akarok kielégíteni?

Ehhez kell egy jó terv.

 

Kotler szerint „a marketing a tervezésnek és végrehajtásnak az a folyamata, melynek során elképzelések, áruk és szolgáltatások teremtése, árazása, promóciója és elosztása megy végbe annak érdekében, hogy a cseréken keresztül egyéni és szervezeti célok valósuljanak meg.” (Kotler, 1999. 47.o.)

 

A marketing célja tehát:

  • megnyerjük a vevőket,
  • megtartsuk a vevőket,
  • bővítsük a vevőkört.

Marketing tervezés lépései:

  • célkitűzés,
  • tervezés, alternatívák felállítása,
  • realizálás, végrehajtás,
  • ellenőrzés.

A marketing tervezés feladata:

  • csökkentse a rizikót, a veszteséget,
  • vásárlók megszerzésére, elégedetté tételére irányul,
  • választ ad a rohamosan változó piaci feltételekre,
  • a vállalkozás termékeinek megformálása, újraformálása,
  • növekedés, nyereség elérése.

 

További fogalmak:

Termék: amit a piacon a vevői szükségletek és igények kielégítésére kínálnak. Mindazon fizikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igények kielégítésére. A termék nemcsak kézzelfogható, hanem megjelennek benne az elvont elemek, a hozzáadott érték is (pl. a termék ígérete). Sokszor másként is nevezik: tanfolyam, ajánlat, megoldás, szolgáltatás, oldás, tréning, befektetés stb.

 

Piac: kereslet/kínálat találkozása, ahol áruforgalom jön létre.

Funkciói:

  • vevők szükségleteinek, igényeinek kielégítése,
  • eldől a termék életképessége,
  • termelést ésszerűsíti,
  • termelő/eladó pénzt kap.

 

A piac szereplői:

  • eladók: termelők, kereskedők (az ipart képviselik), szolgáltatók.
  • vevők: akik hajlandók pénzt adni igényeik, szükségleteik kielégítéséért.

Dinamikusan változik. Egy gyár pl. egyszerre vevő (alapanyagokat szerez be) és eladó (a termékét értékesíti).

 

Reklám: a kínálat és a kereslet közti távolságot áthidaló, tájékozató jellegű, információt nyújtó, kommunikációs tevékenység, amely áruk, szolgáltatások vásárlására ösztönöz. Tájékoztatja a potenciális vásárlókat a kínálatról és igyekszik meggyőzni őket ezek előnyös voltáról.

 

Hirdetés: a reklám egy eszköze. Nem személyes jellegű, fizetett üzenet, amelyet a tömegmédia (televízió, rádió, napilapok, internet) közvetítésével juttatnak el a legszélesebb nyilvánosság felé. Egyirányú közlés, amelyet a befogadó tudomásul vesz, de közvetlenül nem jelezhet vissza a közzétevőnek.

 

Marketing mix: a marketing eszközök összessége, amelyeket a marketing cél elérése érdekében használunk.

 

Pozicionálás: az eladó meghatározza, hogy hova helyezi a termékét a kínálati palettán. A terméket, szolgáltatást meg kell különböztetni a versenytársaktól (az előnyeit kiemelni), hogy egyedi módon, helyet kapjon a fogyasztók tudatában. Mi lesz az, ami majd eszébe jut a potenciális vevőknek a termékünkről, cégünkről.

 

Szegmentáció: a piac jelentős, jól elkülönített része valamilyen szempontból (földrajzi, biológiai, vásárlóerő, attitűd). Pontosabb piacválasztást tesz lehetővé, így áttérhetünk a tömegáruról a személyes árura.

Ajánlott irodalom:

Philip Kotler: Marketing menedzsement, Műszaki Könyvkiadó, 1999.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .